Thursday, April 26, 2012

Abu Said Ahmad Bin Isa Al-Kharraz

Abu Said Ahmad Bin Isa Al-Kharraz dari Baghdad adalah seorang tukang kasut. Ia telah berjumpa dengan Zunnun Al-Misri, dan bersahabat dengan Bisyr Al-Hafiz dan Sirri As-Saqathi. Dia dianggap telah merumuskan fahaman mistik mengenai kelepasan (dari sifat-sifat manusiawi) dan kelanjutan (di dalam sifat-sifat Illahi). Banyak buku-buku yang telah ditulisnya dan sebahagian diantaranya masih dapat ditemui pada masa ini. Tarikh kematiannya belum dapat dipastikan, mungkin antara tahun 279 H/892 M atau 286 H/899 M.

Abu Said menceritakan mimpi-mimpi yang berikut ini :

Pada suau ketika aku bermimpi dua Malaikat turun dari langit dan bertanya kepadaku :

"Apakah kesetiaan itu?"

Aku pun menjawab : "Memenuhi perjanjian dengan Allah."

Jawapanmu benar," Malaikat-malaikat itu berkata dan keduanya terbang semula ke atas langit.

Kemudian aku bermimpi bertemu dengan Nabi Muhammad s.a.w. . Baginda s.a.w. bertanya kepadaku :

"Apakah engkau mencintai aku?"

"Maafkanlah aku," aku menjawab. "Kerana cintaku kepada Allah, membuat aku tak sempat mencintaimu."

Kemudian Nabi s.a.w. berkata : "Barangsiapa mencintai Allah sesungguhnya ia mencintaiku pula."

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dalam sebuah mimpi yang lain aku bertemu dengan Iblis. Aku mengambil sebuah tongkat untuk memukulnya. Tetapi di saat itu juga terdengar olehku seruan dari langit : "Ia tidak takut kepada tongkat itu, yang ditakutinya adalah cahaya di dalam hatimu." Kemudian aku berkata kepada Iblis :

"Kemarilah!"

Iblis menjawab : "Apalah dayaku terhadapmu? Engkau telah mencampakkan sesuatu yang dapat ku gunakan untuk menyesatkan manusia."

"Apakah itu?" tanyaku.

"Dunia," jawabnya.

Kemudian ketika meninggalkanku, ia menoleh ke belakang dan berkata :

"Ada suatu hal kecil di dalam diri manusia yang dapat ku gunakan untuk mencapai tujuanku."

"Apakah itu?" aku bertanya.

"Duduk bersama dengan para remaja," jawab Iblis.

Ketika berada di Damaskus, sekali lagi aku bertemu dengan Nabi s.a.w. di dalam mimpi. Sambil diiring oleh Saidina Abu Bakar r.a. dan Saidina Omar r.a. , Nabi s.a.w. menghampiriku. Ketika itu aku sedang melagukan sebait syair sambil menepuk-nepuk dada. Nabi berkata kepadaku :

"Keburukannya lebih besar dari kebaikannya."

Yang dimaksudkannya adalah bahawa seseorang jangan suka bersyair.

No comments:

Post a Comment