Wednesday, September 19, 2012

Abu Hafshin Amr Bin Salam Al-Haddad

Abu Hafshin Amr Bin Salam Al-Haddad, seorang tukang besi di kota Nishapur. Ia berkunjung ke Baghdad dan berjumpa dengan Junaid yang kagum menyaksikan  pengabdiannya kepada Allah.Abu Hafshin juga pernah berjumpa dengan Asy-Syibli dan tokoh-tokoh sufi lainnya di kota Baghdad. Setelah kembali ke Nishapur ia meneruskan usahanya seperti dahulu dan meninggal dunia di kota ini pada tahun 265 H/879 M.

Abu Hafshin bertekad hendak ke tanah suci menunaikan ibadah haji, tetapi ia tidak dapat membaca dan berbahasa Arab. Ketika sampai di kota Baghdad, pelajar-pelajar kerohanian saling berbisik.

"Sangatlah memalukan apabila syeikh dari segala syeikh di Khurasan masih memerlukan jurubahasa untuk memahami bahasanya sendiri."

Junaid menyuruh murid-muridnya untuk menyambut kedatangan Abu Hafshin. Abu Hafshin sendiri menyedari apa yang difikirkan oleh "para sahabat" itu dan segera ia berkata dalam bahasa Arab sehingga orang-orang Baghdad itu kagum akan kefasihan bahasa Arabnya.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Abu Hafshin menanamkan rasa hormat dan disiplin ke dalam diri sahabat-sahabatnya. Tidak seorang pun di antara murid-muridnya yang berani duduk di hadapannya, mereka selalu berdiri dan tidak akan duduk sebelum disuruh. Abu Hafshin sendiri duduk di antara mereka bagaikan seorang sultan.

Melihat hal ini Junaid menegurnya :

"Engkau mengajar sahabat-sahabatmu tingkah laku seperti sultan."

"Engkau hanya melihat apa yang terlihat, tetapi bukankah dari alamat surat saja kita dapat menduga apa yang tertulis di dalamnya?" jawab Abu Hafshin.

Setelah itu, Abu Hafshin menyambung :

"Suruhlah sahabat-sahabatmu memasak kaldu dan hhalwa."

Junaid lalu menyuruh seorang muridnya memasak kaldu dan halwa. Setelah selesai, Abu Hafshin berkata :

"Panggilah seorang hamba dan letakkan makanan ini ke atas kepalanya. Kemudian suruh ia berjalan sambil membawa makanan ini sampai letih dan tidak sanggup meneruskan perjalanan. Di hadapan rumah yang ia berhenti, suruh ia panggil tuan rumah itu. Dan siapa saja yang membuka pintu, berikan kaldu dan halwa kepadanya."

Hamba itu mematuhi segala perintah itu. Ia pun berjalan sehingga keletihan dan tidak sanggup lagi meneruskannya. Makanan-makanan itu diletakkannya di depan sebuah rumah, kemudian ia memanggil penghuni rumah itu. Ternyata tuan rumah itu adalah seorang lelaki tua, ia menahut :

"Jika engkau membawa kaldu dan halwa, barulah ku bukakan pintu."

"Aku membawa kaldu dan halwa," jawab hamba itu.

"Masuklah," lelaki itu mempersilakannya setelah mebuka pintu.

Kemudian hamba itu menceritakan kejadian itu.

"Aku sangat hairan. Aku bertanya kepada lelaki tua itu : "Apakah yang telah terjadi? Bagaiman engkau boleh mengetahui bahawa aku membawa kaldu dan halwa?"

Orang itu menjawab :

"Ketika aku sedang berdoa malam tadi, aku teringat bahawa anak-anakku sudah lama meminta kaldu dan halwa kepadaku. Aku tahu bahawa doaku itu akan dimakbulkan."

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ketika sampai di kota Mekah, Abu Hafshin melihat sekumpulan manusia miskin dan meminta-minta. Ia ingin sekali memberikan sesuatu kepada mereka tetapi tiada memiliki sesuatu pun, oleh kerana itu ia sangat gelisah. Kegelisahan ini begitu mencengkam hatinya dan ia tidak dapat meredakannya, akhirnya dikutipnya sebiji batu dan ia berteriak :

"Demi keangunganMu, jika Engkau tidak memberikan sesuatu kepadaku, akan ku hancurkan semua lampu-lampu di dalam masjid itu!"

Kemudian dia mengeliklingi Kaabah. Tidak lama kemudian datang seorang lelaki menghampiri dan memberinya sepundi emas yang kemudian dibahagi-bahagikan kepada orang-orang miskin tersebut.

Bersambung....................

No comments:

Post a Comment